Skip to main content
Til toppen
Kanskje Norges beste kundeservice?
Åpent kjøp i 14 dager
Rask levering med DHL eller Bring
Betal med Klarna, Vipps eller kort

Kjøpsinfo


OMFANG

Betingelsene nedenfor gjelder alle inngåtte avtaler for kjøp og levering av vare/varer fra deguy.no, heretter kalt ”Deguy” eller ”Vi”. Betingelsene kan endres uten varsel, og kunden anbefales derfor å sette seg inn i dem ved hvert kjøp.
 

PARTENE

Selger er Deguy( Svein Aadland AS), kundeservice@deguy.no, tlf; 55235310, org.nr. 933035786, og betegnes i det følgende som selger/selgeren. Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

 

PRISER

Samtlige priser er i norske kroner (NOK), inkludert gjeldende moms.

 

KORT

Pengene trekkes fra kundens kort når bestillingen leveres. Vi jobber med nets, et autorisert kortselskap som håndterer alle kortopplysninger. Ingen kortopplysninger håndteres av oss. Overføringen er kryptert, og vi har støtte for 3D-secure. Alt for kundens sikkerhet. Deguy-kunder kan nå også betale med Vipps via Nets.

 

PERSONOPPLYSNINGER

Deguy behandler persondata ifølge Lov om Personopplysninger (GDPR). Opplysninger som kan knyttes til deg som person vil aldri bli gjort tilgjengelig for andre virksomheter eller bli koblet med andre eksterne register.

 

FORSENDELSER

Vår målsetning er at kunden skal motta leveransen innen 1-4 virkedager avhengig av fraktalternativ. Leveringstiden kan imidlertid variere, avhengig av mengden bestillinger som skal ekspederes, samt omstendigheter som Deguy ikke råder over. 

Varene blir sendt med Bring eller DHL. Forsendelsene koster henholdsvis 50kr, 85kr eller 175kr.  Pakken kan spores på nettet via forsendelses-ID som du får på SMS eller epost.

For pakker som ikke hentes, forbeholder Deguy seg retten til å debitere kunden ekspedisjonsavgift for returfrakt og håndteringskostnader.

 

RETUR

Det er alltid gratis å bytte varer som kjøpes i nettbutikken. Du kan bytte varer både i butikk(se butikkoversikt) og ved å sende varene inn til vårt hovedkontor. Vi legger alltid ved en fraktetikett i hver forsendelse slik at det er lettest mulig for våre kunder å bytte eller returnere noe. Ønsker du ikke å bytte, men bare returnere en vare, holder vi igjen 50 kroner for frakten. Det er gratis å returnere varer kjøpt på nett, i våre fysiske butikker.

 

ANGRERETT

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

 

MANGEL VED VAREN - Kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

 

KONFLIKTLØSNING

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  600.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.

Min side